Компания porsche раскрыла интерьер обновленного кроссовера porsche cayenne 2024 года

Porsche cayenne 2023: tech-heavy interior update comes to large suv - chasing cars

Release Date

The 2024 Porsche Cayenne PHEV, priced at USD 91,700 (excl. USD 1,650 DPH fee), is available to order in the U.S. now. It should begin arriving at local dealerships in Summer 2023. The refreshed model faces a renewed challenger in the form of the 2023 Range Rover Sport.

Cayenne EV expected to release in 2026

Pictured is TopElectricSUV’s rendition of the Cayenne EV, which will be manufactured alongside the gasoline and hybrid variants in Slovakia.

Porsche fans would also be thrilled when they find out that the company has confirmed a Cayenne Electric launch. Like the gas-powered SUV, the pure-electric, fourth-gen Cayenne will roll out of Volkswagen’s factory in Bratislava, Slovakia. The Cayenne EV is expected to break cover in 2025 and reach dealers in 2026. The Range Rover Sport Electric rival will likely be much pricier than the gasoline model.

Porsche plans to launch the Cayenne Electric in the middle of the decade, but it will continue building the gas-powered third-gen model, CEO Oliver Blume told Automobilwoche, the German publication reported on April 18, 2023. “That could go up to 2030,” Blume added, indicating the third-gen Cayenne will be one of the longest-running Porsches on the market, even eclipsing the first-gen Macan.

Автомобили

  1. Главная   /   Автомобили

30.03.2023

Представлен салон обновленного Porsche Cayenne

Если вы когда-нибудь задумывались, какая модель Porsche сейчас является флагманом марки, то ответ перед вами.

Компания Porsche готовит глубокое обновление Cayenne – своей самой коммерчески успешной модели, которая за минувший год разошлась тиражом в 95,6 тыс. экземпляров. Уже известно, что кроссоверу серьезно перетряхнут шасси, а версия Cayenne S вдобавок получит 4,0-литровый V8 вместо «турбошестерки» (все правильно – на дворе 2023 год, а Porsche повышает рабочий объем мотора!). Полноценная премьера состоится 18 апреля на автосалоне в Шанхае, а сейчас рассекречен салон. И где-то мы такой уже видели.

Итак, с обновлением интерьер «Кайена» будет очень схож с убранством электромобиля Taycan. Именно он сейчас является законодателем мод в рамках модернизации модельного ряда. Например, известно, что обновленный 911 также получит изогнутый 12,6-дюймовый цифровой дисплей приборной панели и впервые будет предложен с электрифицированной силовой установкой. У кроссовера новая «приборка» может иметь до семи режимов отображения информации.

Первым в глаза бросается пассажирский сенсорный дисплей, который прежде оставался прерогативой «Тайкана», но теперь в качестве опции будет доступен и для Cayenne. Его диагональ составляет 10,9 дюйма, причем особая пленка ограничивает угол обзора: с водительского места дальний экран не виден, поэтому на нем можно смотреть фильмы даже в движении. Центральный экран мультимедийной системы PCM (Porsche Communication Management) крупнее, чем у электромобиля: 12,3 дюйма против 10,9.

Центральный тоннель полностью новый: селектор «автомата» теперь расположен справа от щитка приборов (еще одно «электромобильное» решение), благодаря чему удалось высвободить место под дополнительный отсек для мелкой поклажи и новый блок управления «климатом». Однако, в отличие от «Тайкана», у обновленного кроссовера он не полностью сенсорный и имеет пять тумблеров.

Руль с более тонкими спицами и селектором дорожных режимов (он для «Кайена» будет штатным) унифицирован с 911, а еще дизайнеры отказались от тонких горизонтальных ламелей воздуховодов (у «Тайкана» их тоже нет). В центральном тоннеле появился охлаждаемый отсек для смартфона с индуктивной зарядкой (температура подобрана таким образом, чтобы поддерживать батарею смартфона в оптимальном состоянии; мощность зарядки достигает 15 Вт). Также появятся четыре дополнительных разъема USB-C (два в передней части салона и два – в задней) с поддержкой быстрой зарядки.

Было – стало

Подпишитесь на наш канал в

«Движок» теперь в Telegram! Подписывайтесь и узнавайте первыми о новинках и результатах тестов!

774

Longer electric range in the PHEV

Porsche has bumped up the Cayenne PHEV’s battery pack’s energy storage capacity from 17.9 kWh to 25.9 kWh with the facelift. The company says this change should improve the Cayenne PHEV’s electric range by up to 80%. So, in the best-case scenario, the 2024 Cayenne E-Hybrid and 2024 Cayenne Turbo S E-Hybrid could deliver an EPA-est. range of 30.6 miles and 27 miles, respectively. That would be truly impressive considering the performance and weight of the SUV. In Europe, the maximum WLTP range of the 2024 Cayenne E-Hybrid is 90 km (56 miles).

The previous Cayenne PHEV used a 14.1 kWh battery pack initially. In October 2020, Porsche swapped it with a 17.9 kWh battery pack. The U.S.-spec version embraced this change with the MY2021 update. As a result, the Cayenne E-Hybrid’s EPA-est. electric range increased from 14 miles to 17 miles and the Cayenne Turbo S E-Hybrid’s EPA-est. electric range increased from 12 miles to 15 miles.

Interior

The 2024 Porsche Cayenne features a revised interior that has significant changes when seen in detail. The dashboard is a new panel that houses the ‘Porsche Driver Experience,’ the company’s new display and control concept. A trio of digital displays are integrated into the dash.

The 2024 Porsche Cayenne features a new dashboard with a passenger display and a new center console without a gearshift lever. Image Source: Porsche

Unlike in the outgoing Cayenne, a straight horizontal line bisects the dashboard. There’s a new, fully digital instrument cluster without a hood cover. It’s a 12.6-inch curved display that looks sleek, thanks to the exclusion of a hood cover. The central display is a 12.3-inch panel, just like in the outgoing model, but a difference here is that it sits straight and looks more properly integrated into the dashboard because of that. Plus, there’s a new 10.9-inch passenger display, a feature unavailable in the outgoing model.

A pair of new vertical AC vents flank the outer displays built into the dashboard. The central AC vents, placed in the lower half of the dashboard, look more upright. An air quality system is standard in the updated SUV. It automatically activates air recirculation when the vehicle approaches a tunnel, using predictive navigation data. Optionally, it can detect the level of fine dust particles in the air and pass it through a filter to clean it up. An ionizer removes many germs and pollutants from the air.

The 2024 Porsche Cayenne features an air quality system as standard. Image Source: Porsche

The bridge-type center console has a cleaner design, thanks to the omission of a gearshift lever and the repositioned toggle switches. The new Cayenne features a -style, shaver-like gear selector between the fully digital instrument cluster and the central display. The electric parking brake is located right above this gear selector instead of on the center console. The 2024 Cayenne has a wide range of new and optimized advanced driver assistance systems, including the active speed limiter and the swerve assist, the cornering assist, and the improved Porsche InnoDrive.

The 2024 Cayenne features a new multifunction sports steering wheel, which originates from the 911. It has a new toggle button for choosing functions and designs in the instrument cluster. Optimized wireless smartphone charging power of up to 15 watts, Siri voice assistant recognition for operating vehicle functions, two USB-C ports in the front storage compartment, and another two USB-C ports in the rear area of the center console provide more convenience. Lastly, thanks to a new in-car video function, it’s possible to watch videos directly in the central display when the vehicle is stationary and in the passenger display while driving.

It was about time Porsche embraced virtual instrument clusters for its gas-powered models (including hybrids). Image Source: Porsche

Эпизод первый, Porsche Cayenne Turbo S

Этот автомобиль можно было купить в Германии уже с начала лета 2016 года, а впервые его показали в Детройте зимой, последним из рестайлинговых Порше. Цена этой версии — 167 тысяч евро. В ходе модернизации автомобиль получил V-образный восьмицидиндровый мотор объемом 4.8 литра, две турбины, которые выдувают из него 570 сил. От штатного Porsche Cayenne Turbo автомобиль отличается фактически только двигателем и более сочным фаршем в базе, без всяких доплат. Головная оптика — только адаптивная светодиодная, активные стабилизаторы поперечной устойчивости, колесные диски на 21 дюйм и, конечно, салон, щедро отделанный кожей и углепластиком, который поклонники тюнинга называют карбоном. Но главное, конечно, это двигатель. Архитектура V-образной восьмерки осталась той же, но конструкция турбин изменилась полностью. Теперь это два новых турбокомпрессора, которые интегрированы прямо в впускные коллектора, благодаря чему значительно улучшилась отдача двигателя даже без изменения системы прямого впрыска топлива. Мощность выросла на 20 лошадей, а крутящий момент на 50 Нм.

На охоту, говорите? Нюрнбургскую Северную петлю это чудовище проходит за семь минут и 59,74 секунды, а стрелка спидометра проходит отметку 100 за 4,2 секунды, улучшив результат дорестайлинговой версии на 0,4 секунды. Максималка у кроссовера около 284 км/ч, а главную роль сыграла в разгонной динамике увеличенная мощность. Что касается тест-драйва на время в Нюрнбурге, то углеродно-керамические тормоза с десятью поршнями на скобу сыграли тоже далеко не последнюю роль. Цена в России на эту модификацию вяснилась относительно недавно. Официальный дилер предлагает воспользоваться конфигуратором для удовлетворения особых потребностей, но в базовой комплектации наддутый Кайен Турбо S стоит 11 201 000 рублей. Расход топлива в 11 литров в смешанном цикле воспринимается, как насмешка при такой цене. Гранта, к слову, откушает 12 литров на сотню.

2023 Porsche Cayenne exterior design

The extensive mechanical and technological overhaul is belied by a relatively subtle exterior makeover that’s headlined by the introduction of a reshaped front end hosting new-look matrix LED headlights with over 32,000 pixels per cluster.

Standard on all Cayennes for 2023, and optionally upgradable to «HD», these new lights can block out oncoming cars «with pixel accuracy» to avoid dazzling other drivers, while maximising forward visibility. They offer more than 1,000 variations of brightness to cater to different driving situations.

Otherwise, the new Cayenne is best told apart at the front by its resculpted bonnet and swollen wings, while at the rear it gets a fresh, «three-dimensional» LED lightbar and a reshaped apron with a low-mounted numberplate. A raft of new colour and wheel options, ranging from 20-inch to 22-inch, round off the large SUV’s look.

2023 Porsche Cayenne engine, specifications

Chief among the mechanical upgrades is the Cayenne S switching from V6 to V8 power, with the twin-turbocharged 4.0-litre unit – familiar from the Porsche Panamera and Lamborghini Urus. It puts out 475hp and 600Nm in the Cayenne S and sends power to both axles for a 0-100kph time of 4.8 seconds and a top speed of 269kph. The entry-level Cayenne gets a twin-turbocharged 3.0-litre V6, and power and torque are up here as well, to 356hp and 500Nm.

The V6 also forms the basis for a heavily upgraded plug-in hybrid drivetrain for the Cayenne E-Hybrid, teamed with a boosted electric motor for a combined 470hp and supplemented by a larger 25.9kWh battery. It has a competitive electric-only range of 84km and can now be charged in just 2.5 hours, courtesy of its new on-board 11kW charger. Two PHEV variants will be added to the line up later, including a hotter, V8-toting Turbo S E-Hybrid.

There’s also a power boost for the top-rung, V8-engined Cayenne GT, which now puts out 659hp and clocks 0-100kph slightly quicker than the 911 GT3, in a blistering 3.2 seconds. However, this range-topper will not be offered on sale in Europe for emissions-compliance reasons. Europe is in line to receive a stiffened-up, V8-engined Cayenne GTS soon.

Design

The 2024 Porsche Cayenne has subtle design updates, visible mostly at the front and rear. The front is a fully redesigned section. There are new headlights, placed higher than those of the previous model. The new position of the headlights makes it look as if the nose is low, but that’s just a deliberate optical illusion. The fact is it’s even higher than on the previous model.

The designers in Zuffenhausen have also changed the hood of the third-gen Cayenne with the facelift. It looks as if it’s lower, thanks partly to the higher positioning of the new headlights, which are sharpened and very technical. In the lower area, the main grille carries beautiful decors that vary as per the configuration. A light blade on the flanks mimics the design of the slim horizontal slats, creating a harmonious overall picture, because the front light and the slats are very similar in terms of cut and contour.

The 2024 Porsche Cayenne features Taycan-inspired lights. Image Source: Porsche

Porsche has equipped the 2024 Cayenne with new high-res LED headlights with HD matrix beam. These headlights feature 32,768 individually controllable pixels each and have a different beam setting for different situations, including roadworks, narrow lanes, highways, etc. The new headlights, inspired by those of the Taycan, have slimmer light modules. Unlike on the previous model, Matrix LED headlights (not the new HD unit) are standard on the 2024 Cayenne.

At the rear, the 2024 Cayenne has a pronounced three-dimensional light. Unlike in the previous model year, the new rear lights are convex units. They further emphasize the width of the large SUV. The newly designed brand lettering isn’t behind glass, but like the rear light, is in a pronounced three-dimensional design. This change gives it a good visual depth. The new brand inscription is immediately visible from the rear light towards the middle. The license plate is lower, positioned on the bumper instead of the tailgate, giving the rear a cleaner look.

The 2024 Porsche Cayenne E-Hybrid has a cleaner rear. Image Source: Porsche

Porsche has added three new options to the color palette of the Cayenne with the refresh. Moreover, it is offering a new wide range of 20, 21, and 22-inch wheels for the updated model.

Дисбаланс эмоций

На фото — Porsche Cayenne 2016 года, которого в РФ было куплено 784 штуки

Едва ли будет ошибочным считать, что Porsche Cayenne — эмоциональный автомобиль. Мы не ждем от него практичности и всепролазности, мы не хотим покорять на нем Эверест, нам не нужно волочить на прицепе за ним огромный кемпинг. Немецкая пресса прикинула, что в среднем только один процент владельцев Porsche Cayenne хоть раз в жизни окунали его в грязь. Вероятно, случайно. До Европы нам дела мало, но у нас ситуация идентичная. На охоту на Кайене? Да вы с ума сошли, там же ветки. Из тех 784 Porsche Cayenne, которые были куплены в РФ в прошлом году, едва ли хотя бы один имеет хозяина с удостоверением Общества охотников и рыболовов. Модель, мягко говоря, не массовая. По всей огромной стране меньше тысячи человек покупают Кайен и они-то как раз и имеют право кудахтать на форумах. Отзывы владельцев о дорестайлинговом автомобиле далеко не однозначные.

Отмечают и грохот подвески даже при виде малейших неровностей, особенно передней, про мультимедийную систему в целом и про магнитолу рассказывают анекдоты, а FM радио ловит только в Москве, горловина бачка омывателя закрывается плохо, а картинка, транслируемая на дисплей с задней камеры, весьма посредственная. Были и более серьезные проблемы, такие, как гильзовка блока цилиндра каждых 80-90 тысяч. С этими детскими болезнями и предстояло бороться конструкторам и дизайнерам при подготовке рестайлингового Porsche Cayenne 2016. Сбалансируют ли эмоции и насколько выгоднее будет отличаться прошлый Кайен от нового, установить достаточно сложно. Потому что каждая из комплектаций разительно отличалась от соседней прежде, а после рестайлинга и подавно. Чтобы хоть как-то сбалансировать эмоции, посмотрим глазами простого автолюбителя на самые выдающиеся модификации 2023-2024 модельного года, а начнем с флагманской модели, Порше Кайен Турбо S.

Porsche Cayenne sales

Porsche sold 21,194 units of the Cayenne and Cayenne Coupe combined in the U.S. in 2022. Compared to 2021 (17,299 units), that’s a 22.5% improvement in sales. In Q1 2023, combined Cayenne deliveries in the U.S. were 4,293 units, 38% higher than in Q1 2022 (2,653 units). The facelift with the upgraded specifications, and the gradual restoration of the automotive supply chain, could further increase sales.

Speaking to Yahoo Finance in February 2023, Dr. Kjell Gruner, President and CEO, Porsche Cars North America, said that the new Cayenne “will be super important” for the company’s business. Cayenne is the second most popular Porsche model line in the U.S. Nearly a quarter of Cayennes shipped worldwide sail to American dealerships. In 2022, worldwide deliveries stood at 95,604 units, and the U.S. contributed 22% to global sales. In Q1 2023, the Cayenne with 23,387 units sold, the Cayenne recorded a 23% growth over Q1 2022 (19,029 units).

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Автоэксперт
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: