История бренда land rover

Land rover - полный каталог моделей, характеристики, отзывы на все автомобили land rover (ленд ровер)

Два варианта кузова

Как и прежде, Range Rover предложен в двух вариантах, причем оба стали на 53 мм длиннее прежних машин, а колесная база выросла на 75 мм. Стандартная версия длиной 5052 мм имеет между осями 2997 мм. Удлиненный вариант растянут на те же 200 мм, что и в прежнем поколении: длина — 5252 мм, база — 3197 мм. При этом внедорожник стал на 35 мм выше: 1870 мм в стандартном положении подвески.

Заявлено, что новый алюминиевый кузов на 50% жестче прежнего (33000 Нм/град). Ради визуальной «чистоты» у него сокращено количество швов и стыков, уменьшены зазоры между кузовными панелями, а перепад рельефа между стеклами и их рамками сведен к минимуму, чтобы создать единую визуальную плоскость. Коэффициент аэродинамического сопротивления уменьшен с 0,34 до 0,30 — в первую очередь благодаря щиткам и накладкам под днищем, которые уменьшают завихрения воздуха, и активным заслонкам для охлаждения тормозов (открываются только при необходимости). А максимальный диаметр колес теперь не 22, а 23 дюйма.

Дизайн кормы изменился наиболее заметно, но составная багажная дверь сохранилась — разумеется, с электроприводом верхней и нижней створок. Более того, сервопривод отныне могут иметь и все боковые двери (как у Роллс-Ройса): механизмы работают на уклоне до десяти градусов, имеют защиту от защемления и ультразвуковые датчики, позволяющие рассчитать безопасный угол распахивания. А закрыть водительскую дверь можно нажатием педали тормоза.

Матричные и лазерно-люминофорные фары остались в прошлом. Новые диодные фары имеют по 1,2 млн микрозеркал, которые и формируют световой пучок, а также могут «рисовать» подсказки на дороге. Такие прожекторы бьют на 500 метров и завязаны на навигационную систему, чтобы превентивно менять режим работы в поворотах. Также есть круговое освещение для маневрирования в темноте: иллюминация вокруг всего автомобиля может работать на скорости до 15 км/ч.

Шасси

Новый Range Rover стал первой моделью на модульной платформе MLA-Flex (Modular Longitudinal Architecture), которая предназначена для крупных автомобилей компании Jaguar Land Rover, рассчитана на продольное расположение двигателя внутреннего сгорания и электрификацию. Спереди по-прежнему двойные поперечные рычаги, а задняя подвеска полностью новая — с пятью рычагами на каждое колесо вместо прежних четырех.

Шасси Dynamic Response Pro — это стандартная пневматическая подвеска с адаптивными двухклапанными амортизаторами Bilstein. Система управления eHorizon завязана на бортовой навигатор и превентивно изменяет жесткость подвески перед каждым поворотом исходя из скорости и включенного ездового режима. Активные стабилизаторы — с 48-вольтовыми электромоторами, которые развивают крутящий момент до 1400 Нм для подавления кренов, но на бездорожье они отключаются.

Кроме того, стандартное шасси теперь полноуправляемое. Электрические актуаторы могут поворачивать задние колеса на угол до 7,3 градуса. На скорости до 50 км/ч задние колеса отклоняются в противоположную сторону с передними для улучшения маневренности (диаметр разворота короткой версии — всего 11 метров), а после 50 км/ч все колеса поворачиваются в одну сторону для повышения стабильности.

Дорожный просвет в стандартном положении пневмоподвески — 160 мм, на парковке он уменьшается до 110 мм, а на бездорожье его можно увеличить до 235 мм. В самом экстремальном режиме клиренс достигает внушительных 295 мм, но это все же меньше, чем 303 мм у прежней модели.

New Mechanical Makeup

The new Rangie rides upon an all-new vehicle architecture, one that Range Rover Vehicle Program Chief Nick Miller said will eventually underpin remakes of the rest of the company’s large SUVs. He said they were tempted to use a version of the outgoing Range Rover’s architecture for the fifth-generation Range Rover but two things drove the change—refinement and electrification. 

“The previous generation plug-in hybrid needed the batteries in the boot (trunk), whereas this new one has them all under the floor. So there’s no compromise,” Miller said. “The weight is now concentrated lower in the chassis. There are loads of reasons why that’s a better solution.” And Miller said that on the upcoming 2024 fully electric Range Rover, all those batteries will be under the floor as well.

The all-new Mixed-Metal Modular Longitudinal (MLA-Flex) bones are stout ones. The company says the body structure is 50 percent stiffer than the outgoing Range Rover while also delivering a 24 percent drop in noise transmission.

The Rover uses a four-wheel independent multilink suspension with electronic air suspension and twin-valve dampers. Plus, there’s a new five-link design for the rear suspension that allows the company to deliver rear-wheel steering. The system, which comes on every model, can deliver a maximum rear steer angle of seven degrees so you’ll be able to slide right into the tightest Whole Foods parking spot or pirouette around that extra-large rock blocking the trail up to your woodsy cabin. In fact, the Range Rover turns a tighter circle than any other Land Rover.  At higher speeds, the rear wheels turn in phase with the front ones, for added stability. That new rear suspension design also allows the company room to fit an electronic drive unit (an electric motor) for the upcoming pure-EV model. The previous suspension design did not. 

Land Rover’s latest roll control technology, called Dynamic Response Pro, uses a 48-volt electrical system and supercapacitors to actuate the anti-roll bars electronically. And because it’s tied to the car’s navigation system, the Range Rover can prepare the dampers and roll bars if it sees a corner ahead. Land Rover says the roll control system can deliver just over 660 or a maximum of 1,032 pound-feet of torque in as little as 200 milliseconds at a time. Every Range Rover available in the United States at the moment has this system. But going forward, it will be optional on the base SE. 

Navigation-based energy usage

The 2023 Range Rover PHEV optimizes electric energy usage based on eHorizon navigation data. Under hybrid operation, geo-fencing technology uses navigation and location data through eHorizon to automatically preserve and prioritize EV mode.

Suppose the selected route includes a low-emissions zone. In that case, the plug-in hybrid system will ensure that the battery has the electricity to offer EV mode driving while in that zone, even if that means driving only using petrol earlier. Moreover, the plug-in hybrid system preserves charging to drive in EV mode for the last 6 km (4 miles) of journeys in urban areas, ensuring a quiet and relaxed arrival at the destination.

U.S. launch

The 2023 Range Rover PHEV appears to have slowly started arriving at U.S. dealerships. Land Rover Los Angeles in Los Angeles, California, Land Rover Bellevue in Bellevue, Washington, Land Rover West Ashley in Charleston, South Carolina, Land Rover Buffalo in Amherst, New York, and a few other dealerships appear to have inventory, as per the main Land Rover USA website. The plug-in hybrid SUV’s availability should improve this year.

JLR offers the 2023 Range Rover PHEV in the U.S. in the P440e variant and the SE grade. There are no plans for the top-spec P510e variant, and additional grades in future model years will depend on customer feedback and availability.

Excellent Electric Range

The 2023 Range Rover PHEV has a lithium-ion battery mounted under the cabin floor, within the wheelbase. Land Rover says it has engineered the battery casing using Boron steel to ensure safety in extreme 4×4 conditions. The battery shield can support the vehicle’s weight balanced on a single axle. It’s possible to fit a full-sized spare wheel in the plug-in hybrid SUV.

The lithium-ion battery has a usable capacity of 31.8 kWh, and it provides a pure electric range of up to 70 miles (WLTP) in both P440e and P510e. Realistically, however, Land Rover is expecting a 50-mile range in EV mode, which is considerable for this mammoth of an SUV. The company says that the all-new plug-in hybrid model should deliver a real-world combined range of around 400 miles (WLTP). The CO2 emission rating of the P440e and P510e is the same – 18 g/km (WLTP).

In the U.S., Land Rover is expecting the 2023 Range Rover Plug in Hybrid to deliver a real-world electric range of 48 miles. The company may disclose the EPA-est. electric range along with the other local specifications on its consumer website in the coming weeks.

The new Range Rover PHEV has a 31.8 kWh lithium-ion battery mounted under the cabin floor. Image Source: Jaguar Land Rover

When using the new Tailgate Event Suite feature, thanks to the 31.8 kWh battery, the dimmable spotlights can provide high-tensity task lighting for up to 88 hours instead of just two hours on the non-plug-in-hybrid variants.

Price and Competition

The breadth of luxury available on the Range Rover staggering—and so are the price points for all that opulence. The good news? The base, five-passenger Range Rover P400 SE ($105,850) comes standard with quite a bit of kit including plenty of soft leather, beautiful “noble chrome” trim, 13.1-inch touchscreen, 20-way power front seats, power rear recline seats, a full suite of safety tech and much more. The seven-seat, longer wheelbase model adds anywhere from $2,000 to $6,000 to each trim.

The P400e model ($109,750) delivers plug-in capability and the equipment level stays the same as other SEs. Want that stonking V8 with the SE trim? A P530 SE comes in at $121,400. And aside from the little badge on the back, you can spy one of these by the unique 21-inch diamond-turned wheels with black accents. Step to the $158,950 P530 Autobiography (standard V8) and you’ll gain 22-inch wheels, special leathers, carpets and veneers, 24-way massaging front seats and sweet Executive Class Comfort rear seats, plus much more. The $165,514 First Edition builds upon the Autobiography and adds 23-inch wheels, and small details like illuminated treadplates. Finally, at the top of the heap is the $194,450 Range Rover SV, which offers unique exterior trim with “curated themes” and special materials. And when you go for the long-wheelbase version of the SV, the base price climbs to nearly $220,000. 

The new Range Rover is expensive compared to many of its peers. A standard-trim Lexus LX 600 is $17,105 less expensive than the cheapest Range Rover. A BMW X7 is around $30,000 less expensive, and so are a Mercedes-Benz GLS, Cadillac Escalade and Lincoln Navigator. However, at the more extreme end of luxury, the Bentley Bentayga’s starting price is closer to the higher-end Range Rover SV models. And of course, the Rolls-Royce Cullinan is more than double the Range Rover’s base price. 

Fast-charging capability

Source: Youtube/PowerTorque News

Few PHEVs globally offer DC fast-charging capability, and the Range Rover PHEV is one. It’s possible to charge the 31.8 kWh battery at up to 50 kW. Fast-charging to 80% SoC takes less than an hour. Using a domestic 7.2 kW AC wall box charger takes five hours to charge the battery fully. Below are the charging times of the P440e and P550e variants, both of which come with a 5-meter (16-feet) charging cable:

Charging Method Charging Time
Domestic Plug (UK) 15 hours to 100%
Home Charger / Wall box 7 kW 5 hours to 100%
DC Charger 50 kW 40 mins to 80%

Range Rover P440e and P510e charging times (Source: Jaguar Land Rover)

Sprightly Performance

The 2023 Range Rover Plug in Hybrid (2023 Range Rover PHEV) sports a 3.0-liter Ingenium straight-six gasoline engine that works with a 104 kW (139 hp)/275 Nm (203 lb.-ft.) electric motor integrated with the transmission.

The Range Rover P440e gets 434 hp of system power and 405.7 lb.-ft. of system torque. The Range Rover P510e has a higher tuning of 510 PS (503 hp) and 700 Nm (516 lb.-ft.), respectively. Both variants have an 8-speed automatic gearbox and an all-wheel drive system as standard. The towing capacity of both Range Rover P440e and Range Rover P510e is the same as that of the outgoing model’s P400e variant – 2,500 kg (5,512 lbs).

The plug-in hybrid variants can achieve top speeds of up to 87 mph on electric mode. In the P510e, a 0-60 mph sprint takes only 5.2 seconds, and the top speed is 150 mph. The P440e takes 6.0 seconds for a 0-60 mph sprint and achieves a top speed of 140 mph.

Concept-Car Style

It would be easy to dismiss the new Range Rover’s design as a near copy of the previous fourth-generation vehicle. But that would be shortsighted. I’d argue that, like the Porsche 911, the Range Rover’s shape has achieved classic status. It’s clearly one of the most recognizable silhouettes on the road. So why not keep refining that look? The more time you spend looking at the new one in the wild, the more interesting it becomes. There’s not one shared panel with the old vehicle.

Walk up close to just about any body panel and it looks like it’s been assembled with great care. The panel gaps are tight and precise. The way the glass seems to blend into the metal is impressive and it all looks very expensive. This sleek design has an impressive drag coefficient (Cd) of .30 on PHEV models. That’s not quite as good as the Tesla Model X’s Cd of .25—but excellent for a traditional SUV and better than a Bentley Bentayga, BMW X7 or Mercedes-Benz GLS. Six-cylinder and V8 models are slightly less slippery at .32 and .33, respectively.

2023 Land Rover Range Rover Specs

  • Base price (as tested): $105,850 ($128,500)
  • Powertrain and performance:
    • 3.0-liter twincharged I6 | 395 hp @ 5,500 rpm | 406 lb-ft @ 2,000-5,000 rpm
    • 3.0-liter turbocharged I6 plug-in hybrid | 434 hp @ 5,500-6,500 rpm | 406 lb-ft @ 1,500-5,000 rpm
    • 4.4-liter twin-turbo V8 | 523 hp @ 5,500-6,000 rpm | 553 lb-ft @ ​​1,800-4,600 rpm
  • Transmission and drivetrain: 8-speed automatic | all-wheel drive
  • Wheelbase: 118 inches SWB | 126 inches LWB
  • Seating capacity: 4, 5 or 7
  • Cargo volume: 37 to 96 cubic feet
  • Max towing capacity: 7,716 pounds 
  • Max SWB off-road angles: 34° approach | 29° departure | 25.2° breakover
  • Max ground clearance: 11 inches
  • Unladen weight: 5,520 to 5,789 pounds
  • Fuel economy: TBA 
  • Quick take: A refined and stately luxury SUV that provides even higher levels of luxury and pampering with legitimate off-road capability. 
  • Score: 8/10

Интерьер

На выбор есть пятиместный и четырехместный варианты салона, причем расстояние между рядами увеличено на 20 мм. Раздельные задние кресла в стандартном исполнении имеют регулировку угла наклона спинки в диапазоне 16 градусов, но есть и более дорогие сиденья с электроприводом, которые позволяют принять полулежачее положение. А еще Range Rover впервые обзавелся семиместной версией.

Третий ряд можно заказать только для длиннобазной машины, он установлен на 41 мм выше сидений второго ряда, рассчитан на взрослых пассажиров, имеет обогрев и электропривод складывания. Объем багажника за третьим рядом — 312 литров. У двухрядных машин отсек вмещает 1061 литр (длинная база) или 818 литров (короткая база). Полка может иметь электропривод подъема (за доплату), а еще предусмотрен мощный разделитель, который крепится к полу и может использоваться в качестве спинки во время отдыха на пикнике.

Range Rover имеет новую электронную архитектуру EVA 2.0, которая объединяет 70 электронных блоков и может дистанционно обновлять их «по воздуху» с помощью медиасистемы Pivi Pro (установлены два блока eSIM, работающие параллельно). Само головное устройство имеет изогнутый экран диагональю 13,1 дюйма с виброотдачей при нажатии, но, к счастью, сохранен отдельный пульт климат-контроля с аналоговыми рукоятками. Приборный экран имеет диагональ 13,7 дюйма, есть проекционный дисплей, а в салонное зеркало встроен экран, на который передается изображение с задней камеры (она установлена в одном из двух «плавников» на крыше).

Уже в базовой комплектации есть четырехзонный климат-контроль с отдельными кондиционером и обогревателем для задней части салона. Вслед за младшими моделями большой Range Rover можно будет заказать с тканевой обивкой салона: предложены дорогой текстиль Ultrafabrics и смесовая шерсть Kvadrat. Впрочем, можно заказать полуанилиновую или (впервые) полностью анилиновую кожу. На втором ряду предусмотрены два экрана по 11,4 дюйма с разъемами HDMI, а у машин с электроприводом задних сидений — еще и восьмидюймовый тачскрин в центральном подлокотнике.

Топ-версия Signature Suite имеет раздельные задние сиденья с электроприводом и массажем, массивный центральный тоннель и раскладные столики (тоже с электроприводом). А еще есть Range Rover SV с особой отделкой салона и керамическими декоративными элементами. Самая дорогая медиасистема Meridian Signature имеет 35 динамиков, мощность 1600 ватт и развитую систему активного шумоподавления в салоне: инвертированный сигнал подается на миниатюрные 20-ваттные динамики, встроенные в подголовники четырех «основных» сидений.

Двигатели и муфта

В Европе ставка сделана на подзаряжаемый гибрид, но о нем расскажем позже. На российском же рынке новый Range Rover будет представлен в трех версиях. Две из них — с рядным шестицилиндровым турбодизелем 3.0 собственного семейства Ingenium. У начальной модификации D250 этот мотор настроен на 249 л.с. и 600 Нм, а у версии D350 отдача достигает 350 л.с. и 700 Нм. Время разгона до «сотни» — 8,3 и 6,1 с соответственно.

На вершине гаммы расположилась версия P530 с бензиновым двигателем V8. И это уже не старый компрессорный AJ-V8 объемом 5,0 л, а покупной двигатель BMW N63 объемом 4,4 л с битурбонаддувом. Увы, разработка нового собственного мотора такой конфигурации оказалась невыгодной. Впрочем, агрегат BMW имеет особые калибровки и поддон картера с развитой системой перегородок, который позволяет мотору работать на уклоне до 45 градусов без угрозы масляного голодания. Отдача — не самые экстремальные для этого мотора 530 л.с. и 750 Нм. Такой Range Rover может ускориться до 100 км/ч за 4,6 с и набрать максимальные 250 км/ч.

Как и прежде, все версии имеют восьмиступенчатый «автомат» ZF и двухступенчатую раздатку. «В базе» есть даже электронноуправляемый задний межколесный дифференциал. А вот от постоянного полного привода инженеры отказались в пользу трансмиссии с многодисковой муфтой подключения передней оси, которая уже используется на некоторых версиях внедорожника Land Rover Defender. При движении на скорости от 35 до 160 км/ч в дорожном режиме муфта размыкается, что сулит уменьшение расхода топлива на 30% по сравнению с прежней моделью.

Впрочем, внедорожные способности Рейндж Ровера должны остаться на высоте. Предусмотрена электронная система Terrain Response 2 (как у Дефендера) с возможностью ручной настройки. Заявлено, что внедорожник сможет преодолеть брод глубиной 900 мм и подъема крутизной 45 градусов.

Engines and Electrification

Land Rover has both simplified and partially outsourced the engine lineup for the new Range Rover. The P400 SE comes standard with Land Rover’s turbocharged and supercharged 3.0-liter inline-six, mated to a mild-hybrid system to generate 395 horsepower and 406 lb-ft of torque with an eight-speed automatic. The top motor is no longer Rover’s own burley supercharged 5.0-liter V8 but a BMW 4.4-liter V8 (P530) that’s been twin-turbocharged to deliver 523 hp and 553 lb-ft of torque. It also comes paired to the eight-speed and comes standard on the Autobiography, First Edition and SV trims. 

The P440e plug-in hybrid model ditches the four-cylinder engine of the last generation for the P400’s much more suitable inline-six, paired with a 38.2-kWh battery pack for 48 miles of pure electric range. That’s quite a bit more range than both the old Range Rover plug-in as well as the newly introduced Bentley Bentayga Hybrid. Oh, and there’s 434 hp and 406 lb-ft of torque here, which is good for a saunter to 60 mph in about six seconds. 

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Автоэксперт
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: